DE BIG BOXER
Ook wist hij meteen wat er met de Big Boxer voor hem stond: namelijk gewoon de grootste motor waarmee hij tot nu toe mocht werken. Het aanvankelijke ontzag verdween al na de eerste meters. Het rijgevoel herinnerde Shinya aan de talrijke boxers in zijn carrière, vooral aan de R 69 S. Hij raakte al snel onder de indruk van de eenvoudige bediening en de feedback van de R 18. Maar met de eerste flinke draai vanuit de pols ging voor hem met de tomeloze kracht van de 1.800 cc een volledig nieuwe boxerwereld open. Shinya beleefde zoveel rijplezier dat hij nauwelijks nog van het zadel was te krijgen. Daarbij merkte hij duidelijk: "Het was geen chaotisch onketende power, maar juist uiterst soeverein en elegant. Iets dat alleen BMW maar kan." De naam voor het omgebouwde model was snel gevonden: "The Wal" – de combinatie van pure kracht en dynamische uitstraling.
En zo stond ook al snel vast waar het met de machine heen zou gaan: "The Wal" moest passen bij Shinya en zijn manier van rijden. Daarbij noemde hij zijn maatstaf "Sports Endurancer". Een uitgestrekte dynamische zithouding en enkele bekledingen waren onmisbaar om het ontembare verlangen naar lange afstanden met de Big Boxer te bevredigen. Daarbij werd Shinya van één aspect erg blij: Hij kon de R 18 geheel naar zijn gevoel en eigen inzicht aanpassen, zonder dat het indrukwekkende rijgedrag en rijgevoel van de machine ook maar minimaal anders werden. Zo deed de R 18 zelfs de ongekroonde koning van de wonderbaarlijk geordende chaos verbaasd staan.