De krachtigste BMW boxermotor ooit levert een stevig koppel en is voorzien van een matzwarte metallic afwerking en hoogglanszwarte afdekkingen, evenals een uitlaatsysteem en zeshoekige bouten in Dark Chrome.
Het hart van de nieuwe BMW R 18 Roctane is, net als bij de andere R 18 modellen, de bekende tweecilinder boxermotor, de ‘Big Boxer’. Het motorblok ziet er niet alleen imposant uit met zijn afwerking in Avus matzwart metallic en hoogglanszwarte kleppendeksels en motorblokafdekking aan de voorzijde. Ook de bouwwijze is in lijn met die van de traditionele, luchtgekoelde boxermotoren die sinds het begin van BMW Motorrad in 1923 voor een inspirerende rijbeleving zorgen.
De meest koppelrijke tweecilinder boxermotor ooit voor een in serie geproduceerde motorfiets heeft een inhoud van 1.802 cc. Het blok genereert een vermogen van 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min. In het toerenbereik van 2.000 tot 4.000 t/min levert hij altijd meer dan 150 Nm koppel, met daarmee gepaard gaande trekkracht en een sonoor geluid. Het zwarte motorblok wordt op perfecte wijze gecompleteerd door het uitlaatsysteem en de zeshoekige bouten in Dark Chrome.