In 1983 introduceert BMW Motorrad met de K Serie de eerste viercilindermodellen. De kern van deze reeks is het zogenoemde 'Compact Drive System' met een in lengterichting en liggend ingebouwde motor. Twee decennia later presenteert BMW op de INTERMOT 2004 de K 1200 S met een voor het eerst dwars ingebouwde viercilinder. Zijn 167 pk's (123 kW) zijn een voorbode van een nieuwe vermogensdimensie voor BMW Motorrad. Het geringe gewicht van 81,3 kilogram van de 55 graden naar voren gekantelde krachtbron - compleet met koppeling en versnellingsbak - maakt indruk. De geometrie van de cilinderkop en de klepbediening met sleeptuimelaars is pure Formule 1 technologie.
Het rijwielgedeelte is voor het eerst bij een productiemachine elektronisch instelbaar en - eveneens voor het eerst - is de revolutionaire Duolever ingezet voor de voorwielgeleiding.
Na de succesvolle marktintroductie van de K 1200 S volgt in 2005 de K 1200 R - tot dan toe de sterkste 'naked bike' ter wereld. Deze machine is ook het basismodel voor de BMW PowerCup. In 2006 debuteert de eerste 'Gran Turismo' onder de BMW motorfietsen: de K 1200 GT, in een nieuwe technische configuratie als afronding van de destijds krachtigste BMW modelserie.