De nieuwe BMW S 1000 RR

De BMW S 1000 RR superbike is er nu in een nieuwe versie met een verbeterde krachtbron. Het geavanceerde rijwielgedeelte maakt nog scherper sturen mogelijk en de aerodynamica is verbeterd, onder meer door de toevoeging van winglets.

Prestaties van de nieuwe BMW S 1000 RR

De nieuwe BMW S 1000 RR beschikt over een viercilinder-in-lijn die gebaseerd is op de krachtbron van de voorgaande BMW S 1000 RR. Het piekvermogen bedraagt nu 210 pk bij 13.750 toeren per minuut, dit is 3 pk meer dan bij het vorige model. Ook het koppel is indrukwekkend met 113 Nm bij een toerental van 11.000.

Een nieuwe toevoeging is de Slide Control Functie. Hiermee kan worden bepaald wat de maximale drifthoek is die de tractiecontrole toelaat bij acceleratie uit bochten. Met behulp van de stuurhoeksensor laat de tractiecontrole slip toe op het achterwiel totdat de ingestelde hoek bij het uitaccelereren van een bocht is bereikt. Op dat moment grijpt de tractiecontrole in, vermindert het de spin en stabiliseert het de motorfiets.

Ook het nieuwe Brake Slide Assist is een belangrijke en nuttige toevoeging voor liefhebbers van circuit rijden. Met dit systeem kan de rijder een specifieke hellingshoek instellen voor remdrifts tijdens het aansnijden van bochten met het behouden van de snelheid.

Het design van de nieuwe BMW S 1000 RR

Het hart van het rijwielgedeelte van de nieuwe BMW S 1000 RR is nog steeds het aluminium brugframe waarin het motorblok, dat 32 graden gekanteld is, een dragende rol speelt. Om de zijdelinkse flexibiliteit te optimaliseren, kreeg het frame van de BMW S 1000 RR verschillende uitsparingen in de zijvlakken. Ook is de balhoofdhoek met 0,5 graden afgevlakt en de offset van de kroonplaten met 3 mm verkleind.

De nieuwe BMW S 1000 RR heeft een opnieuw ontworpen voorzijde inclusief winglets. De nieuwe achterzijde oogt frisser, lichter en sportiever. Ook zijn er voor de nieuwe S 1000 RR drie nieuwe kleurstellingen: Blackstorm metallic, Style Passion in Racingred non-metallic en het race georiƫnteerde Lightwhite non-metallic/BMW M.

Winglets op de nieuwe BMW S 1000 RR

De winglets op de nieuwe BMW S 1000 RR zorgen voor een optimaal contact van het voorwiel met de weg. Ze genereren aerodynamische downforce en zorgen voor meer druk op het voorwiel. Dat onderdrukt bij hard optrekken de neiging tot wheelies en zorgt ervoor dat de traction control minder vermogen hoeft terug te nemen, waardoor meer kracht kan worden omgezet in acceleratie. De extra neerwaartse druk maakt later remmen mogelijk en bochten zijn stabieler te nemen.