De nieuwe BMW S 1000 RR beschikt over een viercilinder-in-lijn die gebaseerd is op de krachtbron van de voorgaande BMW S 1000 RR. Het piekvermogen bedraagt nu 210 pk bij 13.750 toeren per minuut, dit is 3 pk meer dan bij het vorige model. Ook het koppel is indrukwekkend met 113 Nm bij een toerental van 11.000.
Een nieuwe toevoeging is de Slide Control Functie. Hiermee kan worden bepaald wat de maximale drifthoek is die de tractiecontrole toelaat bij acceleratie uit bochten. Met behulp van de stuurhoeksensor laat de tractiecontrole slip toe op het achterwiel totdat de ingestelde hoek bij het uitaccelereren van een bocht is bereikt. Op dat moment grijpt de tractiecontrole in, vermindert het de spin en stabiliseert het de motorfiets.
Ook het nieuwe Brake Slide Assist is een belangrijke en nuttige toevoeging voor liefhebbers van circuit rijden. Met dit systeem kan de rijder een specifieke hellingshoek instellen voor remdrifts tijdens het aansnijden van bochten met het behouden van de snelheid.