De nieuwe BMW R 12 nineT en R 12

BMW Motorrad onthult met trots de geheel nieuwe BMW R 12 nineT en R 12, waarbij het klassieke en puristische ontwerp, de krachtige lucht-/oliegekoelde 2-cilinder boxermotor, ambachtelijk vakmanschap en uitgebreide personalisatiemogelijkheden de kenmerkende eigenschappen zijn. Deze twee modellen belichamen de perfecte samensmelting van tijdloos motorfietsontwerp en hedendaagse technologie, terwijl ze de erfenis van de R nineT in ere houden.

De BMW R 12 nineT zal verkrijgbaar zijn vanaf € 20.990,-  en de BMW R 12 is verkrijgbaar vanaf € 16.990,-. De showroomintroductie van de nieuwe BMW R 12 nineT en de BMW R 12 is op zaterdag 17 februari. 

 

De specificaties van de BMW R 12 nineT en BMW R 12

De lucht-/oliegekoelde boxermotor met een inhoud van 1.170 cc is al bekend van talloze BMW Motorrad-modellen en levert 80 kW (109 pk) bij 7.000 toeren per minuut in de R 12 nineT en 70 kW (95 pk) bij 6.500 toeren per minuut in de R 12. Als onderdeel van het compleet opnieuw ontworpen rijwielgedeelte zijn de nieuwe R 12-modellen ook voorzien van een nieuwe airbox. Deze is nu volledig geïntegreerd onder het zadel. Het links gemonteerde ‘Twin Pipe’-uitlaatsysteem met twee achterste geluiddempers met omgekeerd kegelontwerp past perfect bij het klassieke concept van de roadster en cruiser.

De BMW R 12 nineT en BMW R 12, elk met klassiek design

Bij de R 12 nineT creëren de aluminium tank met geborstelde en blank gecoate zijpanelen en het zadel met een Tail-hump een oplopende, dynamische lijn. De verbeterde ergonomie ten opzichte van zijn voorganger is vooral te danken aan de 30 mm kortere en smallere brandstoftank aan de achterkant. De rijder zit nu dichter bij het stuur, profiteert van een verbeterd kniecontact en heeft een meer naar voren gerichte zitpositie op de motorfiets.

 

Bij de nieuwe BMW R 12 benadrukt de stalen tank - die doet denken aan de zogenaamde ‘Toaster Tanks’ van de BMW /5-modellen uit de jaren 70 - de typische designtaal van een cruiser in klassieke druppelvorm. Het tankontwerp vormt een dalende lijn in combinatie met het standaard solozadel en de gebogen, laag gemonteerde achterwielkap. Het grote 19-inch voorwiel en het kleine 16-inch achterwiel sluiten hier mooi op aan. Het klassieke cruiser-design komt ook tot uiting in de ontspannen zitpositie met de lage zithoogte en een breed stuur.

Highlights van de nieuwe BMW R 12 nineT en BMW R 12

✓ Klassiek, puristisch design als roadster en cruiser.

✓ Koppelrijke lucht-/oliegekoelde 2-cilinder boxermotor.

✓ Uitlaatsysteem links met dubbele demper en conische eindstukken.

✓ Nieuwe airbox, nu geïntegreerd onder het zadel.

✓ One-piece stalen buizenframe met aangeschroefd achterframe.

✓ Volledig verstelbare upside-down telescopische voorvorken en Paralever-swingarm met veerbeen achter, nu schuin geplaatst met herziene veerwegafhankelijke demping.