De BMW S 1000 XR en BMW M 1000 XR

BMW Motorrad introduceert weer twee nieuwe modellen: de BMW S 1000 XR en de BMW M 1000 XR. De nieuwe modellen hebben een verbeterde performance, geoptimaliseerde ergonomie, een slanker design en rijkere standaard en optionele uitrusting. De nieuwe BMW S 1000 XR en de BMW M 1000 XR worden verwacht in het voorjaar van 2024. 

De BMW S 1000 XR is leverbaar vanaf: € 23.700,- 

De BMW M 1000 XR is leverbaar vanaf: € 30.750,-

 

De nieuwe BMW S 1000 XR

De nieuwe BMW S 1000 XR behoudt de beproefde viercilinder lijnmotor van de S 1000 RR, die bekend staat om zijn karakteristieke koppelkromme en vloeiende vermogensopbouw, wat zorgt voor een meeslepende en moeiteloos plezierige rijervaring. In vergelijking met het vorige model stijgt het motorvermogen met 4 kW (5 pk) naar een totaal van 125 kW (170 pk), terwijl het toerental onveranderd blijft op 11.000 toeren per minuut. Deze toename in vermogen is het resultaat van geoptimaliseerde inlaatkanalen en aangepast motormanagement. Het maximale koppel blijft onveranderd op 114 Nm bij 9.250 toeren per minuut.

Om nog meer bewegingsvrijheid te bieden tijdens high-performance ritten op bochtige wegen en circuits, is het zadel van deze Adventure Sport Bike volledig herzien. De zithoogte is met 10 mm verhoogd naar 850 mm. Dit vergroot de beschikbare ruimte voor de berijder, omdat zowel de lengte als de breedte van het zadel zijn uitgebreid. Dit maakt het mogelijk om de zitpositie beter aan te passen aan de rijomstandigheden. Deze verbeterde ergonomie resulteert in nog preciezere controle over de motorfiets, zowel op de weg als op het circuit.

Het ontwerp van de nieuwe BMW S 1000 XR is op verschillende vlakken verfijnd. Het achterste gedeelte heeft een dynamischer uitstraling dankzij nieuwe zijpanelen en luchtinlaten die hun inspiratie halen uit de motorsport.

De nieuwe BMW M 1000 XR

De M 1000 XR, of in het kort M XR, is het derde M model van BMW Motorrad. Op basis van de bestaande S 1000 XR en S 1000 RR is de M XR ontwikkeld als sportief alternatief voor de lange afstand. De rijdynamische kwaliteiten laten zich overal gelden, zowel op landwegen als tijdens lange reizen en op het circuit. 

De BMW M XR maakt in essentie gebruik van de vloeistofgekoelde 4-cilinder-in-lijn motor die te vinden is in de S 1000 RR. Met enkele aanpassingen wordt het maximale vermogen verhoogd naar 148 kW (201 pk) bij 12.750 toeren per minuut, wat een verschil van 23 kW (31 pk) betekent ten opzichte van de nieuwe S 1000 XR. Het hoogste koppel wordt bereikt bij 113 Nm bij 11.000 toeren per minuut.

Bij het ontwikkelen van de BMW M XR lag er een sterke focus op aerodynamica. Het ontwerp omvat opvallende M winglets aan de voorkant van de kuip, die de neerwaartse druk verhogen en daarmee zorgen voor meer stabiliteit bij hoge snelheden. Deze M winglets beginnen al vanaf 100 km/u extra druk op het voorwiel te genereren. Bij een snelheid van 220 km/u bereikt de neerwaartse druk ongeveer 12 kg.